رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر تهران گفت: به دلیل عدم رسیدگی در دوره قبل مدیریت شهری به نمایشگاه شهر آفتاب، این مکان به مرمت و رفع نقایص نیاز دارد به طوری که باید بخشی از تاسیسات و فضاهای عمومی بهینه شوند.

شهر آفتاب

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از فارس، سید جعفر تشکری هاشمی رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر تهران درخصوص انتقال نمایشگاه‌های تهران به شهر آفتاب گفت: هماهنگی‌های لازم با پلیس تهران صورت گرفته است و آنها هم موافق انتقال نمایشگاه هستند.

وی با بیان اینکه در ۴ سال گذشته به مشکلات شهر آفتاب رسیدگی نشده است، گفت: باید بخشی از تاسیسات و فضاهای عمومی بهینه شوند. به دلیل عدم رسیدگی در دوره قبل مدیریت شهری به شهر آفتاب این مکان نیازمند مرمت و رفع نقایص است.

رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر تهران گفت: قرار است شهرداری تهران ظرف ۳ ماه اشکالات موجود در شهر آفتاب را برطرف و حتی سازه‌های موقتی را هم برای نمایشگاه‌های بزرگ دایر کند.

وی با تاکید بر این موضوع که شهر آفتاب دارای ۳ سالن بزرگ است و حدود ۳۰ هزار مترمربع مساحت دارد، گفت: برای برگزاری نمایشگاه‌های بزرگ مانند نمایشگاه کتاب نیازمند این هستیم که سازه‌های موقت دیگری نصب شود.

تشکری هاشمی اضافه کرد: شهرداری مکلف است در بودجه ۱۴۰۱ برای تاسیسات دائمی نمایشگاه شهر آفتاب پیش‌بینی انجام دهد. البته زیرساخت‌هایی در حال حاضر فراهم شده اما باید توسعه بیشتری پیدا کند.

وی به موضوع ترافیک نمایشگاه بین‌المللی در بزرگراه چمران اشاره کرد و گفت: در نمایشگاه‌هایی که زیاد مخاطب ندارند ترافیک زیاد نیست، اما در نمایشگاه‌های پرمخاطب مانند پوشاک، لوازم خانگی و... که مخاطبین زیادی دارند ترافیک بسیار زیاد می‌شود و باید گفت که فاجعه می‌شود. مسیرهای منتهی به نمایشگاه درگیر می‌شود و مردم واقعاً از این موضوع گله دارند.

وی از تشکیل کارگروهی خبر داد و گفت: البته قرار است تا پایان سال نمایشگاه‌هایی که مخاطب کمتری دارند در محل نمایشگاه بین‌المللی - البته با نظر کارگروه - تشکیل شود اما از سال آینده تمام نمایشگاه‌ها به شهر آفتاب منتقل خواهند شد.

عضو شورای اسلامی شهر تهران در خصوص اینکه نمایشگاه فعلی چه کاربری‌ای خواهد داشت، گفت: پیشنهادهایی ازجمله تبدیل این مکان به فضای سبز یا گردشگری عنوان شده است. البته نباید برای این مکان کاربری‌ای در نظر گرفته شود که  که جاذب سفر باشد و در حرکت اختلال ایجاد کند. اما اگر بوستانی در آن احداث شود، شهروندان هم راضی‌تر خواهند بود. اما در نهایت در خصوص نوع کاربری کمیسیون ماده ۵ تصمیم می‌گیرد. البته این را هم بگویم که زمین آن متعلق به آستان قدس رضوی است.

تشکری هاشمی اضافه کرد: باید طرح جامع نمایشگاه در شهر آفتاب اجرا شود. قرار بود این مکان به منطقه آزاد و ویژه تجاری تبدیل شود.

به گفته عضو شورای اسلامی شهر تهران، از سال آینده درهای نمایشگاه بین‌المللی تهران بسته می‌شود و مشکل ۲۰ ساله این محدوده برطرف خواهد شد.

مخالفت پلیس با برگزاری هرگونه نمایشگاه پرمخاطب در محل نمایشگاه بین‌المللی تهران 

سردار محمدحسین حمیدی رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ نیز در خصوص مخالفت پلیس با برگزاری هرگونه نمایشگاه پرمخاطب در محل نمایشگاه بین‌المللی تهران در بزرگراه شهید چمران گفت: پلیس با برپایی نمایشگاه‌های تخصصی مشکلی ندارد اما با برگزاری نمایشگاه‌های پر مخاطب در محل‌هایی مانند محل دائمی نمایشگاه تهران و دیگر نقاط شهر تهران مخالف است.

وی ادامه داد:‌ در همین راستا نیز از برگزاری این دست نمایشگاه‌ها که می تواند بر روی وضعیت ترافیکی منطقه تاثیر بگذارد جلوگیری خواهد شد چرا که معتقد هستیم در این تصمیم باید نظر تخصصی پلیس و شهرداری نیز به دلیل مدیریت ترافیک اعمال شود.

حمیدی با اشاره به ممنوعیت برگزاری نمایشگاه‌های پرمخاطب در محل نمایشگاه‌های بین المللی تهران گفت:‌ با اینکه مسئولیت ساماندهی ترافیک شهر به عهده پلیس راهور و شهرداری تهران است، عجیب است که  تصمیم گیری در مورد برگزاری نمایشگاه‌های پرمخاطب در سطح شهر بدون اطلاع این دو دستگاه انجام می‌شود. بدیهی است سرفصل‌هایی چون ترافیک سنگین و آلودگی هوا در معابر و مناطق اطراف نمایشگاه که محصول این تصمیم است، در این تصمیم لحاظ نشده است.

رئیس پلیس راهور تهران بزرگ درباره مجتمع نمایشگاهی شهر آفتاب نیز گفت: اگر این نمایشگاه دارای نقص است باید برای نواقص آن رفع تلاش کرد که نمایشگاه‌های پرمخاطب در آن برگزار شود. ضمن اینکه این این مجموعه دارای امکانات مناسبی نظیر ایستگاه مترو، پارکینگ و... است و محل قرارگیری آن نیز اخلالی در ترافیک شهری ایجاد نمی‌کند.

وی تاکید کرد که برگزاری نمایشگاه‌های پرمخاطب در مناطق داخلی شهر نه توجیه ترافیکی و نه زیست‌محیطی دارد و با هیچ منطقی قابل توجیه نیست. تجربه پلیس نیز در عرصه مدیریت شهری و ترافیک نشان داده که برگزاری چند نمایشگاه پربازدید که قطعاً مخاطبان خودش را خواهد داشت طبیعتاً روی ترافیک محدوده بزرگراه چمران، خیابان سئول، چهارراه پارک وی، خیابان ولیعصر و البته معابر منتهی به آن تاثیرگذار خواهد بود.

این مقام مسئول گفت: خواسته و مطالبه مردم این است که پلیس برای این مسئله چاره‌ای بیندیشد. ضمن اینکه این نمایشگاه‌ها با توجه به حجم مخاطب و بازدیدکننده می‌توانند بر روند ترافیک پایتخت در دیگر شریان‌های شهری نیز تاثیر بگذارند و حتی تا ساعت‌ها خیابان‌های مرکز شهر را تحت‌الشعاع قرار دهند، چراکه حمل و نقل عمومی از جمله ایستگاه مترو برای این موضوع پیش‌بینی نشده و مخاطبین اکثرا از خودرو شخصی استفاده می‌کنند و این مساله قطعا با اعمال محدودیت و ممنوعیت‌های پلیس همراه خواهد شد.

البته سردار رحیمی فرمانده انتظامی تهران  هم گفت که با برگزاری نمایشگاه در محل نمایشگاه بین‌المللی تهران به علت ایجاد ترافیک مخالف هستیم و هیچ‌گونه مجوزی برای برپایی نمایشگاه در این محل از سوی پلیس صادر نخواهد شد.

وی افزود: بر اساس قانون قرار بود که اولا نمایشگاه‌های پرمخاطب در این محل برگزار نشوند و اگر نمایشگاهی برگزار شد باید مجوزهای لازم در این خصوص اخذ شود.

شهر آفتاب ۴ سال رها شده بود

همچنین، مهدی چمران رئیس شورای اسلامی شهر تهران گفت: می‌بایست با یک برنامه‌ریزی صحیح نمایشگاه‌ها به شهر آفتاب منتقل شوند. متاسفانه طی ۴ سال گذشته مدیریت شهری به دلیل آنکه دیگران نمایشگاه شهر آفتاب را ساخته بودند آن را مورد اقبال قرار نداد. این پروژه رها شده و مشخص نیست که هم‌اکنون در چه شرایطی قرار دارد و برای احیای آن می‌بایست هزینه کرد.

به گفته رئیس شورای اسلامی شهر تهران، در یک مورد برگزاری نمایشگاه باعث شد وضعیت ترافیک به‌ نحوی پیچیده شود که در بزرگراه شهید چمران مردم مجبور به رهاکردن خودرو شخصی شدند. لذا ما طی درخواستی جلسه‌ای با آقای خاتمی رئیس‌جمهور اسبق کشورمان برگزار کردیم که در آن جلسه آقای احمدی‌نژاد به‌ عنوان شهردار، من به‌ عنوان رئیس شورای شهر و آقای قالیباف به‌ عنوان فرمانده ناجا حضور داشتیم. همچنین چند عضو دیگر شورای شهر ازجمله مرحوم شریعتمداری و بیادی در این جلسه بودند که صحبت بسیار مفصلی مطرح شد.

کد خبر 643164

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۱:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۳
    0 0
    یک افت در کشور ما تفکر جناحی هست که باید برعکس جناح رقیب عمل کنیم در حالیکه منطق درستی نیست.به x یا y هم نیست. نمایشگاه افتاب میتواند مثمر ثمر باشد با کمی ایجاد امکانات تفریحی گردشگری و رفاهی ، میتواند مقاصد محبوب سفر تهرانی ها تبدیل شود . اینجا عادت باعث شده تا نمایشگاه بین المللی هنوز بیشتر مخاطب داشته باشد. نمایشگاه افتاب با امکانات بیشتر بمرور زمان با پیوستگی برگزاری های خود بتدریج محبوب تر خواهد شد. باید زمان بدهیم‌. همچنین وجود نواقص در نمایشگاه افتاب نمیتوان انکار کرد بمرور رفع خواهند شد
  • سعید کبیری IR ۰۹:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۷
    0 0
    با سلام در زمانهای برگذاری نمایشگاه، ترافیک خیابانهای اطراف از جمله چمران، سئول، نیایش بسیار پر حجم و مدت زمان رسیدن به مقصد نیم ساعت تا یک ساعت افزایش می یابد. از مسئولین خواهشمندیم که به این مورد رسیدگی و نمایشگاهها را به نمایشگاه شهر آفتاب منتقل کنند یا فقط در روزهای پنجشنبه و جمعه برگذار گردد. با تشکر